Alvar Aallon Saksaan suunnittelemien projektien piirustuksiin voi tutustua näyttelyssä Berliinissä

Aallon toimisto suunnitteli Länsi-Saksaan yhteensä yli kymmenen projektia. Niiden alkuperäispiirustukset ovat nyt esillä Tchoban-säätiön museossa Berliinissä.

Teksti: Markku Rainer Peltonen

Toisen maailmansodan jälkeen saksaa sujuvasti puhuva ja seurallinen Alvar Aalto oli miellellään nähty vieras Saksan liittotasavallassa. Hän suunnitteli Länsi-­Saksaan yhteensä 14 projektia, joista kuusi pystyttiin toteuttamaan. Berliinissä toimiva Tchoban-­säätiö on koonnut näiden Saksan projektien alkuperäispiirroksista näyttelyn säätiön perustajan, arkkitehti Sergei Tchobanin suunnittelemaan museorakennukseen.

Ensimmäinen kuudesta Saksassa toteutetuista projekteista oli asuinkerrostalo Berliinin kansainväliseen rakennusnäyttelyyn vuonna 1957. Sitä seurasi korkeampi asuinkerrostalo Bremeniin. Aallon toimistolla oli paljon työtä Wolfsburgissa, jossa rakennettiin kulttuurikeskus ja kaksi kirkkorakennusta seurakuntataloineen. Aallon kuoleman jälkeen valmistui hänen toisen vaimonsa Elissa Aallon johtamana Essenin oopperatalo vuonna 1988.

Tchobanin säätiön arkkitehtuuripiirustusmuseossa voi tutustua piirrosten avulla myös Aallon toteutumattomiin Saksan projekteihin: Marlin kaupungintaloon, Leverkusenin kulttuurikeskukseen, Wolfsburgin kaupunginkeskuksen suunnitelmaan ja teatteriin, Hampurin British Petroleum-rakennukseen, Castrop-Rauxelin kaupunginkeskukseen, Darmstadtin ostoskeskukseen ja viimeksi Frankfurt am Mainin pankkirakennussuunnitelmaan, joka nyt on ensimmäistä kertaa yleisölle näytteillä.

 


Essenin oopperatalo ja musiikkiteatteri on yksi Alvar Aallon toimiston Länsi-Saksaan suunnittelemista projekteista, jonka alkuperäispiirroksia on esillä Tchobanin säätiön arkkitehtuuripiirrosmuseossa Berliinissä. Kuvat: Alvar Aalto -säätiö

 

Luonnoksia ja piirroksia ei esitetä näyttelyssä kronologisesti, vaan kuraattorit ovat koonneet työt neljään eri ryhmään: ”Standardisoimisen inhimillistäminen”, ”Luonnon ja kaupungin topografia”, ”Identiteetin projisointi” ja ”Pyhyyden rajat”. Identiteetti oli tärkeä asia Saksan arkkitehtuurissa natsien hirmuvallan kukistumisen jälkeen, samoin kuin se, miten kirkkoarkkitehtuuria voitaisiin entistä enemmän avata maallisille toiminnoille.

Näyttelyn kuraattoreina toimivat Sofia Singler Cambridgen yliopistosta, Timo Riekko Alvar Aalto- säätiöstä sekä Nadejda Bartels, joka on arkkitehtuuripiirustusmuseon nykyinen johtaja. Kahdessa salissa ja kahdessa kerroksessa pidettävän näyttelyn designin on suunnitellut Anna Andrich Studio. 

Näyttelyn yhteydessä on julkaistu myös saksan- ja englanninkielinen katalogi, joka sisältää käytännöllisesti katsoen kaikki Berliinin näyttelyssä esitellyt Aallon ja hänen toimistonsa tekemät 73 alkuperäispiirrosta.

 

Alvar Aalto in Deutschland: Gezeichnete Moderne – Drawing Modernism -näyttely on avoinna Tchobanin säätiön arkkitehtuuripiirrustusmuseossa Berliinissä 14. tammikuuta 2024 asti.

Artikkeli on julkaistu Arkkitehtiuutisten numerossa 5/23.

Hae sivustolta: