Uusi visuaalinen ilme luo tunnistettavaa ja yhtenäistä kuvaa Suomen Arkkitehtiliitosta

Ilmeuudistuksen lähtökohtana oli luoda eri tarkoituksiin helposti muovautuva ilme, joka kunnioittaa liiton historiaa mutta on myös ajassa kiinni. Yli kymmenen vuotta sitten toteutettu aiempi ilme ei vastannut enää tämän päivän viestinnällisiin tarpeisiin.

Uuden ilmeen toteuttajaksi valikoitui tarjouskilpailulla graafikko Sofia Pusa, joka on aiemmin toteuttanut muun muassa vuoden 2019 Arkkitehtipäivien ilmeen.

Ilmeen tunnistettavimmat elementit ovat ohuiden linjojen muodostama ruudukko, jota hyödynnetään muun muassa logon sijoittelussa, sekä Alvar Aallon suunnitteleman acanthus-lehvän uudelleen tulkinta. Lehvästä on reilusti skaalattuna saatu abstrakti kuosi, jota käytetään väripohjalla visuaalisena elementtinä ilmeen eri sovelluksissa. Arvokkaammissa yhteyksissä, kuten kunniakirjoissa, acanthus-lehvää käytetään kokonaisena.

Ilmeen variointia varten on koottu väripaletti, joka koostuu mustan ja valkoisen lisäksi seitsemästä murretusta väristä. Värejä käytetään tunnisteina eri toiminta-alueille, kuten tapahtumille, opiskelijatoiminnalle tai koulutuksille.

 


Alvar Aallon suunnittelemasta acanthus-lehvästä on reilusti skaalattuna saatu abstrakti kuosi, jota käytetään väripohjalla visuaalisena elementtinä ilmeen eri sovelluksissa.

 

Myös uudistettu versio Safan logosta pohjautuu SAFA-lyhenteen typografiseen muotoiluun.
Kirjaintyypiksi valikoitui Roobert sans serif, joka on tunnistettava ja luonteikas, mutta kuitenkin ajaton ja monikäyttöinen. Roobertin pariksi, otsikkofontiksi, valittiin päätteellinen Cigars-fontti, jolla ilmeeseen tuodaan kontrastia ja arvokkuutta.

Verkkosivujen kirjaintyyppinä säilyy edelleen GT Walsheim. Pari vuotta sitten uudistetuilla verkkosivuilla uusi ilme näkyy lähinnä eri osioiden pääkuvissa.

Visuaalista ilmettä täydentää valikoima brändivalokuvia, joiden inspiraationa on ollut materiaalien välinen vuorovaikutus ja arkkitehtoniset muodot. Kuvia käytetään silloin, kun muuta luontevaa kuvaa ei viestittävästä aiheesta ole saatavilla, sekä esimerkiksi jäsentiedotteen kuvituksena. Brändikuvien valokuvauksesta on vastannut valokuvaaja Atte Tanner ja sommittelusta stylisti ja lavastaja Jenni Juurinen.


Uudistettu versio Safan logosta.

 

Safan toimistossa ilmeprojektia luotsasivat viestintäasiantuntija Päivi Virtanen, viestintäassistentti Anni Varis ja projektikoordinaattori Pipsa Penttinen. Safan hallitus osallistui projektiin muun muassa kommentoimalla ilmeen luonnoksia.

SAFAn logotiedoston voit ladata tästä linkistä.

Hae sivustolta: