Laajasalon bulevardin kilpailutyöt arvioitavissa

Nykyisin moottoritiemäinen Laajasalontie jakaa kaupunginosan kahtia. Pitkät ajorampit leventävät liikennealuetta ja hallitsevat maisemaa. Miten Laajasalontien ympäristö voisi muuttua moottoriväylästä eläväksi kaupungiksi? Tähän kysymykseen kaupunki lähti hakemaan vastauksia helmikuussa käynnistyneestä kansainvälisestä Europan-arkkitehtuurikilpailusta. Kilpailutyön jätti 19 työryhmää.
”Kilpailuehdotusten määrä on varsin hyvä. Ehdotuksissa on hämmästyttävän monenlaisia ratkaisuja annettuihin suunnitteluhaasteisiin. Kilpailun tasoa voi pitää keskimäärin korkeana ja iso osa ehdotuksista on pääosin kehityskelpoisia”, toteaa Laajasalon asemakaavoituksesta vastaava arkkitehti Petteri Erling.
Kilpailutöihin voi tutustua 27.9.–18.11. näyttely- ja infotila Laiturilla, Narinkka 2, ma–to klo 10–16 ja pe–la klo 12–16. Työt löytyvät myös verkkosivuilta http://europan.fi. Kilpailutyöt ovat myös Laajasalon kirjastossa A3-kokoisina kansioina.
Keskiviikkona 11.10. klo 17.00 alkaen järjestetään Laiturilla keskustelutilaisuus, jossa töitä esitellään ja arvioidaan yhdessä kiinnostuneiden kanssa. Saatavaa palautetta hyödynnetään jatkosuunnittelussa. Kilpailun tulokset julkistetaan joulukuussa 2017.
Laajasalo on suurten muutosten edessä tulevina kahtena vuosikymmenenä. Asukasmäärä voi kasvaa arviolta yli 20 000 asukkaalla, jolloin saaren väkiluku kaksinkertaistuu. Kruunusillat tuovat alueelle uuden raitiotieyhteyden keskustasta. Valtuuston lokakuussa hyväksymässä Helsingin uudessa yleiskaavassa Laajasalo on yksi tiivistyvistä esikaupunkikeskustoista.
Europan on joka toinen vuosi järjestettävä kansainvälinen suunnittelukilpailu alle 40-vuotiaille arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun ammattilaisille. Kilpailu järjestetään samanaikaisesti vajaassa kahdessakymmenessä Euroopan maassa ja kohteita on mukana viitisenkymmentä. Tänä vuonna kilpailun pääteema on Productive cities – tuottavat kaupungit. Suomesta ovat mukana kohteet Helsingistä, Oulusta ja Torniosta.
Europan Finland -kilpailu: http://europan.fi/Julkaistu 26.9.2017
Takaisin

Hae sivustolta: