Kasmir Jolma aloittaa SAFAn paikallisasiamiehenä Tampereella

Kasmir Jolma aloittaa Suomen Arkkitehtiliitto SAFAn paikallisasiamiehenä Tampereella vuoden 2019 alusta lähtien. Hän toimii yrittäjänä kilpailuvoiton pohjalta perustamassaan Jolma Arkkitehdit arkkitehtitoimistossa. Paikallisasiamiehen tehtävänä on edistää alueellaan arkkitehtuurin ja ammattikunnan näkyvyyttä ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Arkkitehtuuritapahtumat ja järjestötyö ovat Kasmir Jolmalle tuttuja jo entuudestaan. Jolma on ollut järjestämässä mm. Tampereen design- ja arkkitehtuuriviikon ACT-pääseminaaria (2016–2018), Tampereen YIMBY-seminaaria (2017) sekä Tampereen Arkkitehti yrittäjänä -seminaaria.

Jolma on myös pitänyt arkkitehtitoimistoille strategia- ja viestintäaiheisia koulutuksia mm. Kira EMBA -koulutusohjelmassa, Arkkitehtitoimistojen Liiton tilaisuuksissa sekä The Changing Shape of Architectural Practices -seminaarissa Tanskassa.

Arkkitehtuurille näkyvyyttä Tampereella

– Paikallisasiamiehen tehtävässä tavoitteenani on selvittää arkkitehtuuriviestinnän puutteita Tampereella ja suunnitella medianäkyvyyden kehittämisen toimenpideohjelma, Jolma sanoo.

– Monipuolisella oman ja ansaitun median käytöllä voidaan tukea arkkitehtien ja arkkitehtuurin arvostusta, mikä puolestaan luo edellytykset paremmalle ympäristölle. Tavoitteenani on luoda jatkuva kaksisuuntainen yhteys Tampereen ja Helsingin välille tapahtumien, koulutuksien ja tiedonvaihdon muodossa. Haluaisin osaltani olla tekemässä Tampereesta kiinnostavaa ja houkuttelevaa kaupunkia nuorille arkkitehdeille.

Kasmir Jolman kunnianhimoisena tavoitteena on luoda Tampereelle oma arkkitehtuurikeskus, joka toimisi näyttely- ja tapahtumatilana arkkitehtuurille ja designille sekä alustana nuorten arkkitehtien kokeiluille.

– Arkkitehtiopiskelijoiden ja nuorten arkkitehtien aktiivisuuden tukeminen edistää koko arkkitehtuurin alan uusiutumista.