Bryggman-apuraha 2014 arkkitehti Toni Österlundille

Julkaisuvapaa 6.11. klo 17

Arkkitehti Toni Österlund on saanut Carin ja Erik Bryggmanin rahaston vuoden 2014 apurahan, joka myönnetään ansioista algoritmisen arkkitehtuurin uraauurtavana kehittäjänä ja hyödyntäjänä. Apuraha on suuruudeltaan 7 500 euroa.

Apurahan luovutti Suomen Arkkitehtiliitto SAFAn hallituksen puheenjohtaja Esko Rautiola tänään Turussa  Joella Galleriassa pidetyssä apurahan julkistamistilaisuudessa. Galleria sijaitseee Erik Bryggmanin 1948-1951 suunnittelemassa As Oy Läntinen Rantakatu 21:ssä.

Österlund jatkaa aktiivisesti ja ansiokkaasti poikkitieteellistä pioneerityötään algoritmiavusteisen suunnittelun, opetuksen ja tutkimuksen parissa, Rautiola perustelee valintaa.

Toni Österlund valmistui Oulun yliopiston Arkkitehtuurin osastolta vuonna 2010. Österlund on oman toimiston pitämisen ohella ehtinyt toimia toiminut muun muassa Oulun yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston tuntiopettajana, ja valmistelee väitöskirjaansa Oulun yliopiston arkkitehtuurin tiedekunnassa. Hän on julkaissut algoritmiavusteisesta suunnittelusta useita artikkeleita ja kirjoja vuodesta 2007 lähtien.

Algoritmiavusteinen suunnittelu laajentaa mahdollisuuksia

Österlund vetää parhaillaan Oulun yliopiston DigiWoodLab -projektia, jossa tutkitaan uusien suunnittelu- ja tuotantomenetelmien mahdollisuutta käytännön puurakentamisessa Suomessa. Hankkeen puitteissa hän on toimittanut yhdessä arkkitehti Tuulikki Tanskan kanssa laajasti algoritmiavusteisen suunnittelun nykytilannetta ja mahdollisuuksia valottavan ”Algoritmit puurakenteissa” julkaisun sekä osallistunut Ouluun rakennetun HILA paviljongin suunnitteluun ja toteutukseen.

– Algoritmiavusteinen suunnittelu auttaa arkkitehtia vapautumaan niistä työkaluista, joita suunnitteluohjelman kehittäjä on antanut käyttöön. Suunnittelija kykenee algoritmien avulla rakentamaan omat, räätälöidyt työkalut omiin tarpeisiinsa. Algoritmisen prosessin avulla rakentuva tarkka 3D-malli voidaan viedä suoraan tietokoneistetulle tuotantolaitteelle. Algoritmiavusteinen suunnittelu laajentaa täten niin arkkitehtisuunnittelun kuin rakentamisenkin mahdollisuuksia, Österlund sanoo.

Toni Österlund painottaa avointa tiedon jakamista keskeisenä osana kehitystyötä:

– Opetustyö, tutkimus ja erilaiset kokeelliset rakenteet ja paviljongit ovat olleet toimineet minulle kehityksen ja uusien inspiraatioiden moottorina. Opiskelijat tarjoavat opetustilanteessa haasteita, joihin opettajan on vastattava. Kaikki saavutettu tieto ja kehitys on tarjottava myös muiden käyttöön, jotta kehitystyö ei ole vain yhden ihmisen harteilla tai tarjoa vain henkilökohtaista hyötyä, vaan edistäisi koko rakennusalan kehitystä. Digitalisoituminen suunnittelussa ja tuotannossa tuovat mukanaan uusia haasteita joihin meidän on vastattava, mutta samalla myös ennennäkemättömiä mahdollisuuksia.

Lisätiedot:

–        Toni Österlund, p. 040 508 6780, toni@osterlund-ark.fi