Arkkitehtuurimuseon säätiön hallitus vahvistui uusilla jäsenillä

Arkkitehtuurimuseon säätiön hallitukseen on vuonna 2019 nimitetty neljä uutta jäsentä.

Amos Andersonin taidemuseon pitkäaikainen johtaja, Kai Kartio, on luotsannut museon uudistamista suosituksi Amos Rex -taidemuseoksi. Aikaisemmin Kartio on toiminut muun muassa Turun taidemuseon johtajana.

Filosofian tohtori Petteri Kummala työskentelee tutkijana Helsingin kaupunginmuseon kulttuuriympäristötiimissä. Hän on työskennellyt erilaisissa asiantuntijatehtävissä Arkkitehtuurimuseossa vuosina 2003–2017. Kummala opettaa estetiikkaa Helsingin yliopistossa ja Aalto-yliopistossa. Hän on myös kansainvälisen modernin arkkitehtuurin asiantuntijajärjestön Docomomon Suomen osaston puheenjohtaja.

Arkkitehti ja tietokirjailija Esa Laaksonen toimii Alvar Aalto -akatemian johtajana. Aiemmin hän toiminut muun muassa opetustehtävissä sekä Uudenmaan läänintaiteilijana, Arkkitehti-lehden päätoimittajana sekä Arkkitehtuurimuseon näyttelytoimiston johtajana. Laaksonen on osakkaana friman.laaksonen -arkkitehtitoimistossa.

Hallitusammattilainen ja partneri Marina Vahtola on kansainvälisen kaupan ja kuluttajabrändien asiantuntija. Hänet tunnetaan suurten kuluttajaketjujen ja kansainvälisten brändien pitkän linjan menestyksellisestä johtamisesta. Hän on toiminut yli kymmenen vuoden ajan toimitusjohtajana muun muassa Suomen ja Viron Bauhausissa sekä pörssiyhtiö Oral Hammaslääkäreissä. Vahtola toimii hallitusammattilaisena useissa eri alan yrityksissä Suomessa sekä senior advisorina kansainvälisissä kaupanalan ketjuissa Ruotsissa.

Arkkitehtuurimuseon hallituksessa on seitsemän jäsentä. Monialainen asiantuntijajoukko koostuu arkkitehtuurin, tutkimuksen, museoalan ja talouden osaajista.

Hallitus osallistuu säätiön asioiden hoitamisen lisäksi museon strategiatyön suunnitteluun, jonka yhtenä tavoitteena on onnistunut arkkitehtuuri- ja designmuseon yhdistyminen ja vahvan uuden museon luominen. Asiakaskokemuksen ja brändin kehittäminen ovat strategian ytimessä museon menestyksen varmistamiseksi.

– Olen erittäin innostunut uudesta luottamustehtävästäni kulttuurialan näköalapaikalla. Tehtäväni on tuoda arkkitehtuurimuseon säätiön hallitukseen yritysmaailman liiketoimintaosaamista sekä brändi- ja konseptiosaamista. Saamme yhdessä varmasti aikaan myös paljon hyödyllistä yhteistyötä yritysmaailman sekä kulttuurialan välillä, toteaa Marina Vahtola nimityksestään.

Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon luominen Helsinkiin on suurenmoinen hanke, jota on hyvin motivoivaa olla mukana edistämässä, toteaa Kai Kartio.

– Uuden museon aikaansaaminen yhdessä Designmuseon kanssa on Arkkitehtuurimuseon säätiön hallituksen keskeisin tehtävä seuraavien vuosien aikana, toteaa Esa Laaksonen.

Arkkitehtuurimuseon säätiön hallitus 2019

Pirjo Sanaksenaho
Professori ja arkkitehti, Arkkitehturin laitos, Aalto-yliopisto
Hallituksen puheenjohtaja