Arkkitehtuurikilpailunäyttely avautuu 14.12. – teemana Asumisen kaavoja

Suomen Arkkitehtiliitto SAFAn vuosittainen Arkkitehtuurikilpailunäyttely avautuu yleisölle 14. joulukuuta. Tämänkertaisen näyttelyn teemana on Asumisen kaavoja. World Design Capital Helsinki 2012 -ohjelmaan lukeutuva näyttely on avoinna 29.1.2012 saakka Suomen rakennustaiteen museon pienessä salissa.

Näyttelyssä esitellään Jyväskylän Vaajakosken, Riihimäen Peltosaaren, Hyvinkään Asuntomessujen korttelitalon sekä Helsinki Townhouse kilpailujen satoa.

– Kohteet ilmentävät yhteisöllistä ja kiireetöntä asumista korostavaa uudisrakentamista sekä erilaisia innovatiivisen ja eheyttävän aluesuunnittelun ratkaisuja, kertoo SAFAn kilpailutoimikunnan puheenjohtaja, arkkitehti Anssi Lassila.

Median edustajat ovat tervetulleita näyttelyn avajaisiin tiistaina 13.12. klo 15–17 (osoite: Kasarmikatu 24, Helsinki). Tilaisuuden avaa SAFAn kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Anssi Lassila.

Tervetuloa!

Kilpailujen määrä lisääntynyt

Arkkitehtuurikilpailujen määrä Suomessa on tasaisessa nousussa. Vuonna 2010 käytiin 5 yleistä arkkitehtuurikilpailua ja 17 kutsukilpailua. Tänä vuonna yleisten kilpailujen määrä nousi yhdeksään.

– Myös vuodesta 2012 näyttäisi olevan tulossa mielenkiintoinen ja hyvä kilpailuvuosi, toteaa SAFAn kilpailusihteeri Juha Jääskeläinen.

Arkkitehtuurikilpailujen kenttä elää ja kehittyy koko ajan. Tavallisimpien kilpailumuotojen, yleisten kilpailujen ja kutsukilpailujen rinnalle ollaan kehittämässä uusimuotoista hybridikilpailua.

– Erilaisia valintaperusteita hyödyntävää kilpailumallia kehitetään tällä hetkellä Munkkiniemen puistotie 25 -suunnittelukilpailussa, Jääskeläinen jatkaa.

Ensimmäinen käytännön kokeilu hybridimallista oli Helsingin yliopiston uusi kampuskirjasto Kaisaniemessä.

Arkkitehtuurikilpailuilla on Suomessa yli satavuotinen, kansainvälisestikin arvostettu perinne. Ensimmäinen arkkitehtuurikilpailu käytiin vuonna 1876 Suomen Pankin suunnittelusta. Arkkitehtuurikilpailujen antia esittelevä kilpailunäyttely on ollut Rakennustaiteen museon näyttelyohjelmistossa jo vuodesta 1982 lähtien.

Asumisen kaavoja -näyttelyssä esiteltävät kilpailut ja lehdistökuvat: http://www.safa.fi/fin/kilpailut/kilpailunayttely_2011/

Lisätietoja:
Pauliina Ilonoja, kilpailuassistentti, SAFA, puh. 09 5844 4215, pauliina.ilonoja@safa.fi (kuvapyynnöt)
Anssi Lassila, kilpailutoimikunnan puheenjohtaja, SAFA, puh. 041 441 1219
Juha Jääskeläinen, kilpailusihteeri, SAFA, puh. 045 139 3665