Suomen Arkkitehtiliiton lausunto ohje-ehdotuksesta Rakennuksen paloluokan määrittäminen ja keskeiset palotekniset vaatimukset RTS 19:36

Rakennustietosäätiö

15.8.2019

lausunnot@rakennustieto.fi

Viite: Lausuntopyyntö 18.6.2019

Rakennustietosäätiö RTS sr on pyytänyt lausuntoa otsikossa mainitusta ohje-ehdotuksesta. Ohjekortissa esitetään rakennuksen paloluokan määrittäminen sekä keskeisiä paloteknisiä vaatimuksia ympäristöministeriön asetuksesta 848/2017. Ohjekortin ensisijainen kohderyhmä on rakennussuunnittelija. Ohjeen on laatinut Rakennustietosäätiö RTS sr:n asettama toimikunta TK 391 Paloturvallisuus. Käsikirjoituksen on laatinut Juha-Pekka Laaksonen L2-Paloturvallisuus Oy:stä.

Suomen Arkkitehtiliitto on perehtynyt ohje-ehdotukseen ja toteaa sen hyvin ja asiantuntevasti laadituksi.Esimerkiksi paloluokan määrittämisestä tehdyt kaaviot ovat suunnittelijan näkökulmasta selkeydessään varsin käyttökelpoiset. Ohje noudattaa hyvin paloasetuksen perustelumuistiota, mutta siinä voisi lisäksi huomioida mm. Topten-korttien tarkemmat tulkinnat ja mahdolliset helpotukset palo-osastointivaatimuksiin.

Helsingissä 15.8.2019

Suomen Arkkitehtiliitto SAFA ry