Wuorio-palkittu Matti Wäre suunnitteli diplomityökseen sisällissotamuseon: “Tilat voivat aiheuttaa kokijassa voimakkaitakin reaktioita”

Palkitussa suunnitelmassaan Wäre eläytyy sisällissodan tulkitsemiseen arkkitehtuurin keinoin. Suomen historian traagista vaihetta esittelevän museon suunnittelu ei ollut helppoa.

Teksti: Anni Varis
Suunnitelmassa museorakennus sijoittuu Vilppulankosken rannalle. Koski oli valkoista ja punaista Suomea jakava paikka, kun sisällissodan alkupuoliskolla rintama pysähtyi sinne pitkäksi ajaksi. Kuva: Matti Wäre

Matti Wäre: ”Kiinnostuin aiheesta vuonna 2018, kun sisällissodasta tuli kuluneeksi sata vuotta. Aloin pohtia, onko Suomessa yksinomaan sisällis­sotaan keskittyvää museota. Sellaista ei ole, mikä tuntui ällistyttävältä. Aihetta tutkiessani löysin Suomen sisällis­sotamuseo­yhdistyksen, jonka yhtenä tavoitteena on perustaa sisällissodasta kertova museo Vilppulaan.

Tapasin yhdistyksen puheenjohtaja Marcus Hackmanin ja hän innostui yhteistyöstä. Yhdistyksen laatimien selvitysten mukaan museon rakentaminen ei onnistu ilman merkittävää ulkopuolista rahoittajaa, joten hanke on ollut jäissä. Museota käsittelevä diplomityö voisi toimia hyvänä keskustelun­avaajana.

Suunnittelijalle aihe tuntui todella kiinnostavalta. Sisällissota on merkittävä osa Suomen historiaa, mutta toisaalta sen ajan tapahtumiin liittyy paljon puhumattomuutta. Uusi museo olisi viesti aiheen käsittelyn ja muistamisen puolesta. Mielestäni traumaattisten historian vaiheiden käsittely kuuluu sivistys­yhteiskunnan tehtäviin.

Prosessi lähti liikkeelle taustatutkimuksesta ja aiheeseen eläytymisestä, jolloin erilaisia tila-ajatuksia alkoi väistämättä syntyä. Aihepiiri oli hyvin raskas, joten historiallisesta kontekstista oli välillä irrottauduttava ja keskityttävä yksinomaan tilasuunnitteluun. Sain valtavasti tukea ja kannustusta ohjaajiltani Tommy Lindgreniltä ja Paul Thynelliltä.

Suomen sisällissotamuseo, viides näyttelyhuone. Kuva: Matti Wäre

Suurin haaste oli aiheen käsittely itsessään. Alusta asti oli selvää, että ­Suomen historian traagisinta vaihetta esittelevän museon suunnittelu ei olisi helppoa. Työkaverini ehdotti, että otan yhteyttä taide­maalari Heikki Marilaan, joka on tehnyt sisällissota-aiheisen maalaus­­kokoelman.

Keskustelu Marilan kanssa vapautti suunnittelua ja rentoutti aiheen tulkin­taa. Uskaltauduin tekemään sisätiloista ilmaisu­voimaisempia. Subjektiivista ilmai­sua ei pidä pelätä, vaan kiinnostavaa on nimenomaan se, miten tekijä kohtaa aihe­piirin. Palautteessa sain kiitosta ­rohkeudesta, kun en tyytynyt suunnittelemaan yleisluonteisia näyttelytiloja, vaan eläydyin sisällissodan tulkitsemiseen arkkitehtuurin keinoin.

Arkkitehtuuri tarjoaa ainutlaatuisen tavan käsitellä vaikeitakin aiheita tilakokemusten avulla.

Arkkitehtuuri tarjoaa ainutlaatuisen tavan käsitellä vaikeitakin aiheita tilakokemusten avulla. Yleensä arkkitehtuurissa pyritään harmoniaan ja miellyttävyyteen, mutta traumaattisia historia-aiheita käsittelevässä arkkitehtuurissa voi olla perusteltua poiketa näistä lähtökohdista. Kovat pinnat, kaltevat lattiat ja kapeat tilat voivat aiheuttaa tilan kokijassa voimakkaitakin reaktioita.

Valmistuneessa suunnitelmassa olen itse tyytyväisin ulko­hahmon ja sisätilojen järjestelyn suhteeseen. Aihe oli raskas, mutta sain siltä paljon. Prosessi opetti armollisuutta itseä ­kohtaan.”

Matti Wäre työskentelee Arkkitehtitoimisto K2S:ssä ja osallistuu töidensä ohella arkkitehtuurikilpailuihin.

Valmista tuli -palstalla arkkitehdit kertovat valmistuneista projekteistaan.
Artikkeli on julkaistu Arkkitehtiuutisten numerossa 4/2021.
Lue juttu näköislehdestä.

Hae sivustolta:

X